Tren urban și metropolitan București – Ilfov. Prima rută va avea 60 de kilometri

tren urban si metropolitan bucuresti ilfov

Trenul urban şi metropolitan prinde contur în nordul Capitalei şi în Ilfov: au fost demarați primii pași către o consultare de piaţă pentru servicii moderne de navetă feroviară.

Locuitorii din Bragadiru, dar şi din întreg judeţul Ilfov, ar putea beneficia în viitor de un sistem de transport feroviar modern, graţie unui proiect amplu care îşi propune să dezvolte rute urbane şi metropolitane de tren. Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (TPBI) a demarat recent o consultare de piaţă pentru a achiziţiona servicii de elaborare a studiului de fezabilitate, având în vedere introducerea şi, ulterior, extinderea unui tren urban şi metropolitan Bucureşti – Ilfov, pe un traseu de 60 de kilometri.

De ce este important pentru zona Bragadiru

Chiar dacă deocamdată proiectul se concentrează pe axa Bucureşti Nord – Căciulaţi – Snagov Plajă/Greci, orice modernizare a reţelei feroviare din judeţul Ilfov și din împrejurimi deschide perspective pentru locuitorii din Bragadiru. Un transport feroviar extins, eficient şi rapid poate impulsiona mobilitatea în tot judeţul, iar îmbunătăţirile aduse infrastructurii pot crea premise pentru dezvoltări ulterioare, inclusiv în zona de vest a Capitalei.

Lansarea consultării de piaţă şi termenul limită

TPBI invită agenţii economici interesaţi să transmită, până pe 5 februarie 2025, propuneri legate de valoarea estimată a serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate pentru traseul Bucureşti Nord – Căciulaţi – Snagov Plajă/ Greci. În plus, se urmăreşte primirea de sugestii pentru îmbunătăţirea cerinţelor din specificaţiile tehnice, astfel încât proiectul final să răspundă cât mai bine nevoilor de transport ale locuitorilor din nordul Capitalei şi din centrul judeţului Ilfov.

Un traseu esenţial pentru navetişti

Noua rută feroviară, Bucureşti Nord – Căciulaţi – Snagov Plajă/ Greci, se întinde pe aproximativ 60 de kilometri, reprezentând un coridor major de transport pentru judeţele Ilfov şi Ialomiţa. Această cale ferată deserveşte direct nordul municipiului Bucureşti, oraşele Chitila şi Otopeni, precum şi comunele Mogoşoaia, Corbeanca, Tunari, Baloteşti, Snagov, Gruiu, Moara Vlăsiei şi Grădiştea.

Obiectivul principal al proiectului vizează repornirea circulaţiei pe secţia Căciulaţi – Snagov, care are 13 kilometri nefolosiţi în prezent, precum şi modernizarea staţiilor şi punctelor de oprire existente de-a lungul traseului. În plus, sunt avute în vedere amenajări moderne în zona căii ferate pentru a facilita accesul călătorilor la trenuri şi a creşte atractivitatea zonelor prin care trece linia feroviară. Concret, se au în vedere: modernizarea intersecţiilor dintre calea ferată şi drumuri, instalarea de panouri fonoabsorbante, amenajarea de spaţii verzi, piste pietonale şi alte facilităţi conexe.

Potrivit reprezentanţilor TPBI, toate aceste măsuri contribuie la „creşterea accesibilităţii la şi din trenuri, accesibilitatea şi atractivitatea zonelor învecinate căii ferate”, dar şi la asigurarea unui confort crescut pentru navetişti.

Cofinanţarea din fonduri europene nerambursabile

Conform datelor furnizate de TPBI, proiectul de investiţii pentru trenul urban şi metropolitan vizează accesarea unor fonduri europene nerambursabile prin Programul Transport 2021 – 2027, dedicat inclusiv trenurilor metropolitane din regiunea Bucureşti – Ilfov. Totodată, pot fi luate în calcul şi alte surse de finanţare, în funcţie de tipul de intervenţie care va fi considerat eligibil.

Un proiect complex, integrat cu alte investiţii strategice

Reprezentanţii asociaţiei subliniază că demersul actual se află într-o strânsă legătură cu alte planuri majore de infrastructură feroviară şi rutieră. În acest sens, TPBI a transmis următoarea declaraţie oficială:

„Proiectul este unul complex, investiţiile preconizate fiind corelate şi complementare investiţiilor în infrastructura feroviară rezultate din proiectele din faza I a trenului metropolitan Bucureşti – Ilfov (pe traseul semi-inelului de nord al Bucureştiului, respectiv Bucureşti Obor – Bucureşti Băneasa – Carpaţi – Bucureşti Nord – Bucureşti Vest, şi pe traseul Bucureşti Nord – Chitila – Buftea – Periş), proiectul de modernizare a Complexului Feroviar Bucureşti, proiectul de construcţie a liniei ce va deservi viitorul Terminal 2 al Aeroportului Internaţional Henri Coandă, proiectele de investiţii pentru construirea Autostrăzii A0, Drumul Radial 4, proiectele de achiziţii de material rulant derulate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi proiectele de investiţii programate şi derulate de unităţile administrativ teritoriale de pe traseul analizat”

Autorizaţii şi cerinţe tehnice stricte

Pentru ca studiul de fezabilitate să fie corespunzător, prestatorul documentaţiei tehnico-economice trebuie să dispună de toate autorizaţiile necesare lucrărilor de proiectare pe calea ferată, conform legislaţiei specifice în vigoare. Acesta trebuie, de asemenea, să asiste TPBI în procesul de avizare şi aprobare a soluţiilor tehnice propuse, precum şi a indicatorilor tehnico-economici de investiţie.

Pe lângă elaborarea studiului de fezabilitate propriu-zis, furnizorul de servicii va fi responsabil şi de acordarea asistenţei la întocmirea documentelor pentru:
• Achiziţia serviciului de proiectare şi execuţie a lucrărilor de infrastructură (caiet de sarcini, cerinţe tehnice etc.)
• Achiziţia serviciului de consultanţă/supraveghere a execuţiei (caiet de sarcini, specificaţii tehnice etc.)
• Achiziţia materialului rulant feroviar (caiet de sarcini, specificaţii tehnice etc.)
• Contractul de Servicii Publice destinat serviciilor feroviare de tren metropolitan.

Consultarea de piaţă în SICAP

Pentru toţi cei interesaţi de detaliile oficiale, consultarea de piaţă a fost deja publicată în SICAP, platforma naţională pentru achiziţii publice, la adresa:
https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/mc-notice/view/100158557

Astfel, operatorii economici au la dispoziţie documentaţia şi pot trimite propuneri substanţiale până la data indicată de TPBI. Acest demers urmăreşte să ofere un cadru transparent şi să asigure obţinerea celor mai bune soluţii tehnice şi financiare pentru un proiect de mobilitate urbană vital, care ar putea, în viitor, să influenţeze pozitiv şi locuitorii din Bragadiru, pe măsură ce reţeaua feroviară se va dezvolta şi va deveni tot mai atractivă pentru navetişti şi investitori.