MasterPlanul Velo pentru București include două piste de biciclete și în Bragadiru. Ce menționează documentul despre localitatea noastră

piste biciclete bragadiru bucuresti

MasterPlanul Velo al Capitalei include planuri de dezvoltare a pistelor de biciclete și în Bragadiru. În hărțile din documentul pus în dezbatere se pot observa două trasee care vor străbate localitatea noastră: zona Prelungirea Ghencea spre Domnești, dar și Șoseaua Alexandriei.

Un proiect de act normativ privind aprobarea MasterPlanului Velo pentru București a fost pus în dezbatere publică de Primăria Municipiului București (PMB). Documentul este deschis pentru propuneri, sugestii și opinii cu valoare de recomandare până pe 18 februarie.

MasterPlanul Velo București prevede dezvoltarea unei rețele principale de piste pentru biciclete, cu o lungime totală de 150 de kilometri, care va fi completată de o rețea secundară de 415 kilometri, având rol colector. Scopul acestui proiect este de a asigura o infrastructură velo extinsă, care să deservească întregul oraș și zonele adiacente.

Documentul include, de asemenea, referiri la orașul Bragadiru, fiind menționate două trasee de piste pentru biciclete ce ar putea îmbunătăți conectivitatea acestuia cu Bucureștiul. Una dintre piste este pe Prelungirea Ghencea, cu extindere spre Domnești, iar cealaltă este pe Șoseaua Alexandriei, având în vedere o posibilă continuare spre Bragadiru. Aceste investiții ar putea facilita accesul bicicliștilor din localitățile limitrofe către rețeaua velo a Capitalei.

Cele două piste de biciclete care vor ajunge până în Bragadiru – Când ar putea să devină realitate

Din documentul “Master Plan Velo”, reies următoarele detalii despre cele două piste de biciclete relevante pentru Bragadiru:

  1. Pista de biciclete de pe Prelungirea Ghencea – până în Domnești
    • Face parte din traseul “13 Septembrie – Ghencea”.
    • Are o lungime estimativă de 7,46 km și se conectează cu traseul de piste existente de pe Calea Victoriei, Splaiul Independenței și Prelungirea Ghencea .
    • Conexiune cu Ilfov: Traseul este propus să continue prin rețeaua secundară, ajungând la limita UAT București, cu posibilitatea de extindere spre comunele Clinceni și Domnești .
    • Perioada estimată de realizare:
    • 2024 – 2025: Segmentul Bulevardul Ghencea (între Prelungirea Ghencea și Strada Constantin Titel Petrescu).
    • 2025 – 2026: Segmentul Bulevardul Națiunile Unite – Strada Izvor, până la intersecția cu Calea 13 Septembrie.
    • 2026 – 2027: Segmentul Calea 13 Septembrie între Strada Izvor și Strada Progresului.
    • 2027 – 2028: Segmentul Calea 13 Septembrie între Strada Progresului și Bulevardul Ghencea, plus Prelungirea Ghencea .
    • Valoarea estimată a investiției: 3,36 milioane euro.
  2. Pista de biciclete de pe Șoseaua Alexandriei
    • Face parte din traseul “Rahova – Alexandriei”.
    • Are o lungime de 7,66 km și face legătura între centrul Bucureștiului și sud-vestul acestuia .
    • Traseul propus include străzile: Str. Apolodor, Piața Constituției, Bulevardul Libertății, Calea 13 Septembrie, Str. Uranus, Calea Rahovei și Șoseaua Alexandriei.
    • Se propune diminuarea spațiului carosabil prin îngustarea benzilor de circulație și realizarea de piste unidirecționale .
    • Conexiune cu Bragadiru: Se menționează posibilitatea extinderii traseului către Bragadiru prin continuarea lui pe Șoseaua Alexandriei .
    • Perioada estimată de realizare:
    • 2025 – 2026: Segmentul Strada Apolodor – Piața Constituției – Bulevardul Libertății – Calea 13 Septembrie.
    • 2026 – 2027: Segmentul Strada Uranus – Calea Rahovei (între Strada Uranus și Bulevardul Tudor Vladimirescu).
    • 2027 – 2028: Segmentul Calea Rahovei între Bulevardul Tudor Vladimirescu și Șoseaua Alexandriei.
    • 2028 – 2029: Segmentul Șoseaua Alexandriei .
    • Valoarea estimată a investiției: 3,45 milioane euro .

Întreg documentul poate fi consultat la ACEASTĂ ADRESĂ, iar pentru sugestii, cetățenii pot lăsa comentarii AICI.

Cele două piste de biciclete din Bragadiru vor face parte din rețeaua terțiară – Ce înseamnă asta

Rețeaua velo terțiară așa cum este ea prezentată în documentul MasterPlan Velo reprezintă infrastructura velo de interes local, destinată conexiunilor la nivel de cartiere și pentru traseele scurte. Aceasta este complementară rețelelor principale și secundare, având un rol esențial în facilitarea accesului la infrastructura velo de bază.

Caracteristici principale ale rețelei velo terțiare:
• Este cea mai accesibilă formă de infrastructură velo, fiind destinată traficului redus și zonelor rezidențiale.
• Asigură conexiuni locale între străzi și cartiere, fiind adesea configurată ca benzi ciclabile, străzi partajate („shared space”) sau piste integrate.
• Se poate amenaja pe străzi locale (de categorie IV), care sunt caracterizate de un trafic auto redus .
• Include infrastructura de “shared space”, unde bicicliștii, pietonii și mașinile împart același spațiu, iar traficul auto este limitat sau încetinit .
• Nu necesită separare fizică între bicicliști și alte forme de transport, dar trebuie să fie semnalizată și protejată prin măsuri de reducere a vitezei pentru autovehicule.

Rolul și implementarea rețelei velo terțiare
• Completează rețelele principale și secundare, permițând accesul ușor la infrastructura velo de tranzit.
• Contribuie la siguranța și confortul bicicliștilor, reducând dependența de automobile pentru distanțe scurte.
• Se poate implementa pe străzi cu un singur sens, cu reducerea lățimii benzilor auto sau prin amenajarea de zone prioritare pentru bicicliști .
• Include parcări pentru biciclete și conexiuni cu transportul public, facilitând transferul între modurile de transport .

Ce mai menționează documentul despre localitatea Bragadiru

În cadrul documentului Master Plan Velo este argumentată și necesitatea unei bune conectări a localității Bragadiru cu Bucureștiul și prezintă câteva date statistice pentru a arăta evoluția orașului din ultimii ani:

  1. Evoluția populației în Bragadiru
    • Creștere demografică semnificativă între 2010 și 2022.
    • Bragadiru se numără printre localitățile cu cea mai mare creștere procentuală a populației din prima coroană metropolitană a Bucureștiului, alături de Chiajna, Popești-Leordeni, Berceni și Ștefăneștii de Jos .
    • Această creștere este cauzată de expansiunea rezidențială și noile ansambluri imobiliare.
  2. Numarul de salariați în Bragadiru
    • În 2010, numărul de salariați era de 2.817.
    • În 2022, numărul a crescut la 14.450, ceea ce înseamnă o creștere de 414% .
    • Aceasta este una dintre cele mai mari rate de creștere a numărului de salariați dintre localitățile din Ilfov.
  3. Infrastructură și mobilitate
    • Lipsa infrastructurii velo și a unor conexiuni eficiente cu transportul public reprezintă o problemă semnalată în document.
    • Bragadiru este identificat ca un nod de trafic important care ar putea beneficia de rețele de mobilitate nemotorizată.
    • Creșterea numărului de locuitori nu a fost însoțită de o dezvoltare corespunzătoare a infrastructurii rutiere și velo .
  4. Conectivitate cu București
    • Legătura principală cu Bucureștiul este Șoseaua Alexandriei, care este inclusă în planurile de extindere a infrastructurii pentru biciclete.
    • Există un proiect de pistă de biciclete pe Șoseaua Alexandriei, care ar putea extinde rețeaua velo până la Bragadiru .