Care e data oficială la care ar trebui să fie gata lotul 3 Bragadiru – Joița din Autostrada A0
Lotul 3 din Autostrada A0 are un termen exact de finalizare, stabilit de constructorul grec. După amânări și întârzieri nenumărate, acum când lucrările par să intre în linie dreaptă este stabilită și o dată precisă la care ar trebui să fie gata totul și să se poată circula legat în regim de autostradă de la Pitești până la Constanța.
Autostrada A0 București Sud rămâne un proiect marcat de întârzieri majore. Deși inițial se spera ca cei 51 km ai secțiunii de sud (Glina – Vidra – Bragadiru – Joița) să fie finalizați mai devreme, termenul de finalizare pentru Lotul 3, Bragadiru – Joița, a fost amânat până pe 28 aprilie 2025.
Un termen inițial ratat și noi planificări
Constructorul grec Aktor a renunțat la angajamentul de a finaliza lucrările până pe 22 noiembrie 2024. Reanalizarea etapelor rămase a dus la stabilirea unei noi date, 28 aprilie 2025, ceea ce reprezintă o întârziere totală de 523 zile față de termenul inițial din 21 noiembrie 2023.
Progres fizic sub așteptări
Potrivit CNAIR, la începutul lunii octombrie 2024, stadiul fizic al lucrărilor era de 72,79%, mult sub nivelul planificat de 85,19%. Deși constructorul stabilise un progres semnificativ în septembrie (13,6 puncte procentuale), avansul real a fost de doar 1,2%. Această discrepanță a generat o întârziere suplimentară de 27 de zile calendaristice. Între timp, conform filmărilor și informațiilor publicate în ianuarie 2025 chiar de către secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu, lucrările par ceva mai aproape de finalizare și pare posibil ca termenul anunțat chiar de constructorul grec să fie respectat de această dată. În ianuarie 2025 lucrările finalizate în proporție de 75%.
Lucrările rămase: de la piloți la asfalt
La începutul lunii octombrie 2024, stadiul lucrărilor era următorul, conform datelor publicate de arenaconstruct.ro:
• Piloți: 700 din 788 finalizați.
• Grinzi de beton: 25 de bucăți încă neaprovizionate pentru Pasajul peste calea ferată km 93+396; patru grinzi încă nemontate.
• Drumuri:
• Strat de agregate naturale stabilizate – 85%.
• Strat de mixtură asfaltică (AB 22.4) – 83%.
• Strat de asfalt BAD 22.4 – 80%.
• Strat de asfalt MAS – 0,5%.
Relocarea utilităților: un punct nevralgic
Raportul Special nr. 52 al Inginerului evidențiază stadiul îngrijorător al relocării utilităților:
• Rețele electrice înaltă tensiune (110kV/400kV): 0% progres.
• Iluminat și utilități pentru parcări: 0%.
• Conducte petroliere și sonde OMV: 55%.
• Distribuție gaze naturale: 75%.
Mai mult, constructorul nu a achitat taxa necesară către Transelectrica și nici nu a semnat contractul pentru relocarea rețelelor electrice, blocând astfel avansul.
Avize și autorizații restante
Antreprenorul a obținut câteva avize importante, precum cele pentru Podul în arc peste Apeduct Bragadiru (km 88+009) și Podul în arc peste Apeduct Ogrezeni (km 6+867). Totuși, avizele de mediu, autorizațiile pentru gospodărirea apelor și cele pentru construcție sunt încă în așteptare.