Bragadiru – Joița, cel mai important lot de autostradă din toată România ar trebui să fie gata în aprilie: „Dacă nu e în mai, va fi în iunie”

Lotul Bragadiru – Joița din Autostrada de Centură A0 ar trebui să fie gata în acest an, însă din cauza numeroaselor amânări, până și specialiștii în domeniu au dubii dacă termenele se vor respecta de această dată. Această secțiune de autostradă a devenit cel mai important șantier rutier din țară deoarece după ce va fi dat în folosință va permite legătura pe un drum de mare viteză între Pitești și Constanța.

Istoricul termenelor ratate de constructor:


• Termen inițial: 23 noiembrie 2022
• Extensie acordată de CNAIR: 6 noiembrie 2023
• Amânări suplimentare: de trei ori pe parcursul anului 2024
• Întârziere în etapa de proiectare: 1 an
• Întârziere în execuție: 1 an și jumătate
• Total întârziere: Aproape 2 ani și jumătate (cumulat proiectare + execuție)
• Noul termen estimat de constructor: 15 aprilie 2025 (dar experții consideră mai realist luna mai sau iunie)
• Penalități aplicate de CNAIR: Aproximativ 5 milioane de lei pentru întârzierile din 2024
• Litigii în curs: Constructorul are revendicări și litigii nesoluționate în instanță

Lucrările la Lotul 3 al Autostrăzii de Centură A0 Sud ar fi trebuit finalizate inițial până la 23 noiembrie 2022, însă constructorul a primit o extensie de timp până la 6 noiembrie 2023. Pe parcursul anului 2024, termenul de finalizare a fost amânat de trei ori de către antreprenor, ceea ce a dus la o acumulare semnificativă de întârzieri. Pe lângă acestea, proiectul a suferit și o întârziere de un an încă din etapa de proiectare.

Dacă se iau în calcul toate amânările, întârzierea totală se apropie de doi ani și jumătate. În prezent, constructorul Aktor a anunțat ca nou termen de finalizare data de 15 aprilie 2025, însă experții din domeniu consideră că inaugurarea ar putea avea loc abia în mai sau iunie. CNAIR a aplicat penalități de aproximativ 5 milioane de lei pentru întârzierile acumulate în 2024 și a confirmat existența unor litigii în instanță și revendicări ale antreprenorului care sunt încă în curs de soluționare.

Specialiștii au îndoieli în privința termenului de finalizare Bragadiru – Joița

„Proiectul este în grafic pentru a respecta termenul de finalizare și deschiderea traficului, stabilite pentru data de 15 aprilie 2025, conform programului detaliat transmis Beneficiarului”, spune compania greacă care se ocupă de lot.

„Este în continuare cea mai importantă și cea mai așteptată deschidere”, a apreciat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, una din organizațiile cele mai active care monitorizează implementarea proiectelor de infrastructură în România.

Acesta este de părere că întregirea semi-inelului sudic al A0 este foarte așteptată nu doar de către bucureșteni, „ci de toată zona de sud”.

„Dacă luăm în considerare toți oamenii care sunt negativ afectați în acest moment că nu există o legătură rapidă și modernă de a ocoli Bucureștiul, impactul va fi unul uriaș, vorbim de câteva milioane de oameni. Nu există în toată țara un proiect de finalizat mai important ca acesta în momentul de față, nu există alt ciot ca acesta de 18 kilometri care să aibă un impact mai mare, un impact imediat”, spune Ciurea.

Specialistul spune că finalizarea unei ocoliri rapide și moderne a Capitalei va favoriza inclusiv și traficul local, unul foarte mare, mutând de pe actuala șosea de centură vehiculele, în special cele grele, de tranzit și lăsând DNCB mai goală pentru a fi folosită de localnici. În plus, o autostradă A0 care să ocolească Capitala va ajuta numeroase afaceri și transportul comercial pe un coridor și așa aglomerat.

„Traficul pe această zonă este enorm, există și trafic de Bulgaria, și traficul de Craiova, de Pitești spre Portul Constanța și invers. Este un missing link (n.r. legătură lipsă) pe tot coridorul. Am și spus în 2024 că nefinalizarea ei este cel mai mare eșec”, explică reprezentantul Pro Infrastructura.

„Și dacă o să mențină un ritm decent pentru ei asta ar însemna că vor termina cam prin luna mai. Ei au zis aprilie… Mi-e greu să cred că o să termine în aprilie, dar în schimb luna mai e fezabil. Dacă nu e mai, va fi în iunie, dar nu se pune totuși problema să ne prindă toamna”, spune Ciurea.