Proiectul autostrăzii București – Alexandria, reînviat după 20 de ani. O nouă fază de dezbateri

autostrada

Autostrada A6, menită să conecteze Bucureștiul de Alexandria prin județele Ilfov și Giurgiu, rămâne în faza procedurilor birocratice, în ciuda faptului că ideea acestui drum de mare viteză a fost lansată acum aproape 20 de ani. Un punct esențial al proiectului este legătura cu Autostrada de Centură a Capitalei (A0) și Drumul Radial 10 „Măgurele Expres”.

În prezent, autoritățile au ajuns, după 20 de ani, la etapa dezbaterilor publice privind impactul asupra mediului, organizate în localitățile care ar urma să fie traversate de viitoarea autostradă.

Autostrada București-Alexandria: traseu și caracteristici

Planurile actuale prevăd o autostradă cu o lungime de 77 km, împărțită în trei loturi, cu 47 de pasaje și viaducte, inclusiv peste râurile Argeș și Vedea. De asemenea, vor fi amenajate 10 noduri rutiere pentru a asigura conectivitatea cu localitățile din zonă și pentru a facilita accesul către A0 și Drumul Radial 10.

Conform informațiilor furnizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru Buletin de București, proiectarea apare ca fiind estimată să se finalizeze în ianuarie 2024, iar întregul contract, incluzând studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, ar trebuit finalizat până în noiembrie 2024.

Dilemele birocratice: procedura de mediu, următorul pas

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, a anunțat că zilele acestea au avut loc dezbateri publice în județele Ilfov, Giurgiu și Teleorman.

„Scopul acestor dezbateri a constat în analizarea raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată, în cadrul procedurii de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Autostrada București – Alexandria” – document important pentru desfășurarea și implementarea proiectului, fiind o etapă preliminară avizării și aprobării Studiului de Fezabilitate”, a explicat oficialul.

Până la sfârșitul anului, după emiterea Acordului de Mediu și finalizarea Studiului de Fezabilitate, urmează obținerea avizelor guvernamentale și aprobarea indicatorilor tehnico-economici la nivelul Guvernului. Ulterior, se va întocmi caietul de sarcini și va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție.

O autostradă blocată în strategii și planuri guvernamentale

Proiectul nu este lipsit de controverse. În 2016, cotidianul Adevărul nota că „Autostrada Sudului”, considerată un proiect de suflet al fostului lider PSD, Liviu Dragnea, nu fusese inclusă în Master Planul General de Transport, elaborat de Ministerul Transporturilor sub mandatul lui Ioan Rus. În loc de autostradă, proiectul fusese retrogradat la statutul de drum expres.

În contextul actual, conectarea autostrăzii la Drumul Radial 10 și la A0 este considerată esențială pentru fluidizarea traficului în zona de sud a Capitalei și pentru oferirea unei alternative sigure la DN6.